SKOLYOZ - OMURGA EĞRİLİĞİ NEDİR?

İnsan omurgasına yandan bakıldığında bel bölgesinde genellikle düz ancak göğüs bölgesinde hafif kamburluk gibi kıvrımlı olduğu görülür. Bu normal bir durumdur ancak omurgaya önden veya arkadan bakıldığında kıvrımsız düz bir yapıda olması gerekmektedir. İşte bu açıdan bakınca görülen eğrilik skolyoz olarak tanımlanır.

Tıpkı bir uçağın manevra yaptığı sırda kanatlarının sağa veya sola kalkması gibi, skolyoz görülen omurganın da eğrilik nedeniyle sağ veya sol tarafında bir çıkıklık görülür. Bu çıkıklık skolyozun derecesine göre fazla ya da az olabilir. Diğer yandan skolyoz kamburluk (kifoz) ile birlikte görülebilir. Bu rahatsızlık ise Kifoskolyoz olarak adlandırılır.

Skolyoz Omurga Eğriliği Nedir, Kimlerde Görülür?

Omurga eğriliği kız çocuklarda daha çok görülmekle birlikte herkeste görülebilen bir rahatsızlıktır. Yaklaşık 30° civarındaki eğrilikler hafif skolyoz olarak tanımlanırken üzerindeki dereceler daha ağır skolyoz vakaları olarak adlandırılır. Skolyoz omurga eğriliği nedir sorusunun en net cevabı omurga bölgesinde sağa veya sola doğru oluşan eğriliklerdir. Eğrilik en fazla göğüs bölgesinde yaşanmakla birlikte bel bölgesinde yaşanan eğrilikler de bulunmaktadır.

• Genetik özellikler

• Serebral palsi (Spastik çocuklar)

• Gebelik enfeksiyonları

• Şeker hastalığı

• Bazı vitaminlerin eksikliği

olan kişilerde ağırlıkla görülmektedir. Ayrıca İdiopatik (nedeni belli olmayan) skolyoz da özellikle 10'lu yaşlardaki çocuklarda sıklıkla karşılaşılan bir durumdur.

Omurga Eğriliği Nasıl Düzelir?

Skolyoz Tedavi yöntemleri ve Omurga Eğriliği Hangi Bölüm Bakar gibi konular hastaların sıklıkla sorduğu ve merak ettiği konulardır. Skolyoz için başvurulması gereken alan hastanelerin Ortopedi ve Travmatoloji bölümleridir. Tedaviye karar verilebilmesi için doktorunuzun skolyoz derecesini tespit etmesi gerekir. Bunun için röntgen çekilmesi yeterlidir.

Halk arasında Omurga Eğriliği Korsesi veya Skolyoz Korsesi gibi yöntemlerle çözüm aranmaya çalışılsa da uzman doktorun teşhis koyarak yönlendirmesi en doğru karar olacaktır. Yüksek dereceli eğriliklerde skolyoz ameliyatı gerekli olabilir. Hafif skolyoz durumunda ise fizik tedavi uzmanları tarafından uygulanan özel egzersiz programları yararlı olabilmektedir.

Scroth egzersizi adı verilen tedavinin amacı sensorimotor hareketler ve masaj ile eğriliğin mümkün olduğunca giderilebilmesidir. Ayrıca skolyoz ameliyatı sonrası da fizyoterapistlerin önereceği masaj ve egzersizlerle daha rahat iyileşme süreci yaşanmakta, ameliyatın faydası mümkün olan en yüksek dereceye çıkarılabilmektedir.

Skolyoz İlerler mi?

Skolyoz hastalığının ilerlemesi veya aynı derecede kalması tamamen hastadan hastaya değişebilen bir durumdur. Kimi hastalarda hafif derecelerdeki eğriliğin yaş ilerledikçe arttığı gözlemlenebilir. Özellikle omurgadaki eğriliğin fark edildiği çocukların vakit kaybedilmeden, ergenlik çağı bitmeden doktor kontrolünden geçmesi ve teşhis konulması tedavi için değerlidir.